Martiri

Marius von Mayenburg: Martiri

Regia: Theodor Cristian Popescu

dramaturgie contemporană

Martiri este un text provocator de Marius von Mayenburg, care pun în discuţie relaţia cu religia a tinerilor din zilele noastre, condus cu grijă de Theodor Cristian Popescu şi transpus în spaţiu de Cosmin Ardelean, printr-o instalaţie scenografică în care jocul actorilor va crea sunetul şi lumina spectacolului. Premiera este programată pentru începutul lunii martie la Sala Parking.

 

Traducerea din limba germană Elise Wilk. 

DISTRIBUŢIA MARTIRI

de Marius von Mayenburg

Willy Batzler (director).....................................................................Liviu Pancu

Erika Roth (profesoară de biologie, chimie, geografie)....................Cristina Toma

Markus Dörflinger (profesor de istorie, sport)................................Dan Rădulescu

Preot Dieter Menrath (profesor de religie).................................Eduard Marinescu

Benjamin Südel (elev)................................................................Vlad Bîrzanu

Inge Südel (mama lui Benjamin).................................................Elena Purea

Georg Hansen (elev)...............................................Cristian Ghiciuc (student UAT)

Lydia Weber (elevă)..............................................Laura Mihalache (student UAT)

 

Scenografia: Cosmin Ardeleanu

Regizor tehnic: Stelian Chiţacu

Sufleur: Laura Moldovan

Data premierei: 10 martie 2014

Spectacol recomandat persoanelor peste 16 ani!

 

Despre Martiri în presă:

 

Întreaga distribuţie justifică alegerea regizorului pentru montarea acestui text la Teatrul Naţional Tîrgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“, avînd nu doar antrenametul necesar pentru textul nou, ci şi controlul just al energiei pe care îl cere acest tip de piese. În piesa lui Mayenburg, sîntem martori la naşterea unui martir. Din eroare, din indiferenţă ori din bagatelizarea crizelor de conştiinţă ale tinerilor în căutare de modele? Sau, poate, asistăm la naşterea unui terorist, al cărui unic punct de vedere distorsionează multiplele faţete ale normalităţii. Un text al prezentului, Martiri este şi un spectacol al efectelor corectitudinii exagerate, ce lasă loc radicalismului şi dezumanizării pe care o simţim tot mai des în relaţie cu semenii.” (Oana CRISTEA GRIGORESCU în Observator cultural)

 

Conceput ca un duel continuu, care îşi modifică în mereu, cu subtilitate, configuraţia, spectacolul de faţă îşi propune să aducă în discuţie la modul simplu şi cu toate cărţile pe faţă, câteva din principiile pe care se fundamentează o societate şi un anumit mod de a gândi. Lucrurile sunt rostite verde în faţă, fără menajamente, ba chiar uneori cu brutalitate, spectatorilor fiindu-le pasată mingea cu care au a-şi face de lucru şi în timpul reprezentaţiei, dar mai ales după, când prejudecăţile, principiile şi sistemele de valori le sunt greu puse la încercare. Pe scurt, un spectacol clar, curat, în care, pornind de la ideea martiriului şi a diverselor sale forme de manifestare, se ajunge la subiecte rareori şi cu mare precauţiune puse în discuţie. Pentru că, bineînţeles, întotdeauna există cineva care să aducă un ciocan şi nişte cuie şi altcineva care să le folosească.”(Mircea Sorin Rusu pe www.liternet.ro, aprilie 2014)

„Textul lui Mayenburg e unul dintre cele mai puternice şi, de fapt, cinice pe care le-am văzut pe scenă în ultima vreme (e adevărat, finalul e uşor dezamăgitor, deşi e previzibil), iar instinctul (stilul) lui Cristi Popescu, de a renunţa la multitudinea de spaţii ale acţiunii, punînd accentul exclusiv pe confruntarea dintre personaje, a funcţionat încă o dată. (Întregul spectacol se desfăşoară pe o pasarelă între cele două rînduri de public, cu o delicat-instabilă construcţie de scaune la unul din capete, conotată diferit de la o scenă la alta, o soluţie a scenografului Cosmin Ardeleanu care riscă doar arareori să fie percepută ca excesiv metaforică.)” (Iulia Popovici în Observator cultural) 

 

„Un spectacol de remarcabilă profesionalitate, sigur desenat regizoral, riguros paginat scenic, concentrat, dur şi emoţionant deopotrivă. Un spectacol limpede, clar ca o teoremă, dar vibrând de umanitate precum o poezie.” (Mircea Morariu în Adevărul, 24 martie 2014)

 

 

Program

Mai - 2020
D L M M J V S
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 30
31  

 

Teatrul Național Târgu-Mureș
este o instituție subordonată
Ministerului Culturii și Identităţii Naţionale

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház
fenntartója a
Kultúra és Nemzeti Identitás Minisztériuma