CRISTINA HOLTZLI DESPRE „POVESTE IRLANDEZĂ”

26.01.2013
CRISTINA HOLTZLI DESPRE „POVESTE IRLANDEZĂ”

TN: Servus, Cristina. Cum te simți acum, după ce a trecut premiera?

CH: Servus. Aș putea spune că reacțiiile publicului m-au făcut să mă simt foarte bine, să simt că eforturile trupei și ale mele au fost apreciate. Înainte de premieră m-am surprins că am noi tipuri de emoții, pe care nu le mai avusesem până acum, plus, visul-coșmar pe care-l au mulți actori înainte de premieră: visasem că s-a rupt un buton de la microport și făcând o analiză rapidă  a visului, o interpretasem că pe o posibilă problemă cu vocea!? Mi-era teamă de reacția copiilor, credeam că se vor speria de  tonalitatea gravă a  vocii lui Clericaun fiindcă toate celelalte personaje-păpuși au voci cu care ei sunt obișnuiți din alte spectacole pentru copii sau din filmele de desene animate.

TN: Tu joci două personaje în acest spectacol, e greu?

CH: Da, îl joc pe Clericaun – spiridușul vistiernic și pe Zâna Cețurilor. Nu, nu e greu, dimpotrivă, îmi place foarte mult.  Ca actriță, îmi convine sa înot în ape extreme: un personaj face parte din lumea subpământeană și unul din cea serafică, de deasupra norilor.

TN: Și cum s-a ajuns la această situație?

CH: La primele lecturi Oana a propus ca fiecare actor să incerce  două variante de personaj, după care urma să alegem. A urmat un week-end foarte lung și chinuitor pentru mine – îmi era greu sa aleg, îmi plăceau ambele roluri la fel de mult. Chiar dacă Clericaun are un rol mai substanțial din punct de vedere actoricesc, îmi doream foarte mult să fiu și Zâna Cețurilor, fiindcă nu am mai jucat o asemenea tipologie de personaj niciodată și, în plus, din punct de vedere biologic ma gândeam ca va fi  ultima mea șansă (nu mai spune la nimeni hi, hi, hi:). A fost un week-end foarte greu în care m-am tot gândit ce să fac. Trecuse termenul limită până când trebuia s-o anunțăm pe Oana ce-am ales și, fiindcă nu-mi făcusem cunoscută intenția că vreau să joc Zâna Cețurilor, urma sa mă  resemnez că voi fi  doar Clericaun. Dar, uneori dorințele se-mplinesc și, la scurt timp, Oana, ca și cum m-ar fi simțit, a venit și mi-a zis că ar vrea să fac și Zâna Cețurilor.  M-am bucurat enorm – e o oportunitate foarte rară pentru un actor să joace două personaje atât de diferite în același spectacol și îi mulțumesc Oanei Leahu pentru că a făcut posibil acest lucru.


TN: Clericaun este o păpușă, nu? Ai mai mânuit păpuși și înainte sau este o premieră și pentru tine?

CH: Da, Clericaun este o păpușă și lucrul cu ea este o premieră pentru mine. Nu se pune problema că până acum nu aș fi avut respect pentru actorul-păpușar, dar lucrând cu păpușa am simțit pe pielea noastră ce presupune practic acestă muncă... care, pe cât e de grea, pe atât  de frumoasă și sper să reușesc să fac măcar optzeci la sută din ceea ce se cere unui mânuitor de păpuși.

TN: Te înțelegi bine cu Clericaun?

CH: Daaaa, cum să nu, e un spiriduș bun... Suntem prieteni, avem grijă unul de altul, mai ales eu de el... Oooff, a avut  tot felul de probleme: și-a julit năsucul, apoi și-a rupt o mânuță tot scotocind după comori, a fost trist că n-are ciorăpei și pantofiori colorați. Am povestit cu el și l-am liniștit că sunt o grămadă de oameni care se ocupă ca el să aibă tot ce-i trebuie. Acum e fericit că are părul roșu și s-a culcat, ca să-și păstreze energia pentru spectacol. Ne-a fost mai greu la început, până ne-am obișnuit unul cu celălalt, dar acum suntem foarte buni prieteni.

TN: Ce face Clericaun toată ziua?

CH: Cleri' are grijă de comorile neamului spiridușesc, ca ele să nu ajungă în mâinile cui nu trebuie, mai ales în mâinile pământenilor răi și îi pedepsește făcând tot felul de vrăji. El nu dansează cu ceilalți spirirduși în cârciuma lui Billy MacDaniel fiindcă are totuși 1000 de ani, dar îi place să cânte. Domnul compozitor Pedro Negrescu i-a compus o  superbă arie despre bani și când nu e plecat după comori, cântă.

TN: Și Zâna Cețurilor ce face toată ziua?

CH: E „țesătoare cu normă întreagă”... he, he... Țese plase de mister în jurul oamenilor. MISTERUL e foarte important și în povești, și în viața reală. Mai în glumă, mai în serios, cred că sunt lucruri, Ființe, locuri și informații la care nu toată lumea trebuie să aibă acces. Așa e și în povestea noastră. Împreună cu surorile ei – Zâna Curcubeului și Zâna Fluturilor, Zâna Cețurilor îi ajută și îi răsplătește doar pe oamenii cu suflet bun, oferindu-le în dar Nemurirea.

TN: Care crezi că e cel mai important element al spectacolului?

CH: Într-un spectacol de acest gen, nici unul din  elementele care îl compun – jocul actoricesc, muzica, decorul, păpușile, dansurile – nu poate fi scos din context, nu este unul mai important decât altul, doar îmbinate și armonizate au forța de a crea MAGIA! Nu există poveste fără magie. Este important ca tot ceea ce se întâmplă în  spectacol, să ne aducă în minunata stare de feerie, la care ajungem din ce în ce mai greu în jungla automatizată în care trăim... Această Feerie te face să suporți mai ușor  realitatea dură de zi cu zi.

TN: Sunt foarte mulți actori ditribuiți în acest spectacol. Cum reușiți să vă înțelegeți?

C.H.: Ne-am înțeles bine și a fost o admosferă plăcută de lucru de la bun început pentru că am fost cu toții curioși și interesați de proiect. Probabil și pentru că era o propunere diferită pentru cei mai mulți dintre noi.  În plus, majoritatea din cei care lucrăm aici, jucăm  împreună și în „Carmina Burana” și exista deja o echipă de acolo. Din câte am înțeles de la Oana Leahu și acesta a fost unul dintre criteriile după care a ales distribuția, intuind bine că odată ce sunt sudate energii între actori, asta va ajuta la construirea spectacolului. Oana a ales foarte bine, a simțit  actorii cărora le place să se joace, care au o disponibilitate  mare spre ludic. Nu poți să faci un spectacol magic cu oameni care nu vor sau nu mai au disponibilitatea interioară să se joace. Mie îmi place foarte mult. Mă joc cu toate ocaziile posibile și mă bucur că se mai fac astfel de spectacole.

TN: Mulțumesc mult, Cristina. Baftă la diseară la spectacol!

CH: Mulțumesc și eu. Să fie!

Program

Martie - 2020
D L M M J V S
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
 
marţi, 03. martie 2020
vineri, 06. martie 2020
sâmbătă, 07. martie 2020
luni, 09. martie 2020
vineri, 13. martie 2020
sâmbătă, 14. martie 2020
duminică, 15. martie 2020
miercuri, 18. martie 2020
sâmbătă, 21. martie 2020
duminică, 22. martie 2020
miercuri, 25. martie 2020
duminică, 29. martie 2020

 

Teatrul Național Târgu-Mureș
este o instituție subordonată
Ministerului Culturii și Identităţii Naţionale

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház
fenntartója a
Kultúra és Nemzeti Identitás Minisztériuma